
 

 

#2 
April 2020 

 

 
 
 

     https://centreforpolicystudies.org/EaP‐Bulletin          eapbulletin@centreforpolicystudies.org 

          https://www.facebook.com/cpsarmenia/                      https://twitter.com/cpsarmenia 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The  EaP  Monthly  Bulletin  is  the 
initiative  of  the  Centre  for  Policy 
Studies. Its purpose is to exchange 
information  about  the  Eastern 
Partnership countries,  to  facilitate 
cooperation  between  experts  and 
civil society institutions interested 
in  the  region,  and  to  provide 
analytical  products  for  different 
stakeholders. 
 
 
The  Bulletin’s  content  is  the  sole 
responsibility  of  the  authors.  The 
opinions  expressed  in  external 
contributors’  articles  do  not 
necessarily  coincide  with  the 
opinions of our editorial board, or 
with  the position of  any public  or 
private institution. 
 
 
 
 

 
This  work  is  licensed  under  the  Creative  Commons 
Attribution‐NonCommercial‐ShareAlike  4.0  International 
License.  To  view  a  copy  of  this  license,  visit 
http://creativecommons.org/licenses/by‐nc‐sa/4.0/ 

 

 
 
 

Dear readers, 
 
Because of technical reasons, this issue of 
the  EaP  Monthly  Bulletin  features  one 
analytical  article,  Disinformation  and 
other tools of antidemocratic influence: an 
Armenian  outlook  in  the  EU  and  Eastern 
Partnership context. 
 
We  expect  to  return  to  the  previously 
established publication format in the next 
issues. 
 
Needless  to  say,  we  are  very  much 
looking  to  possible  cooperation  with 
many of you. Your suggestions are much 
appreciated. 

Monthly



EaP Monthly Bulletin               #2, April 2020                                                                                                                     2 

 

Armen Grigoryan 

Disinformation  and  other  tools  of 
antidemocratic  influence:  an 
Armenian  outlook  in  the  EU  and 
Eastern Partnership context 
 
Growing  Chinese  influence  observed  by 
Freedom House 
 
The  recent  Freedom  House  Nations  in 
Transit 2020 report pays particular attention 
to the growing Chinese influence in a number 
of  countries  in  Central  and  Eastern  Europe, 
and  in Central Asia. The report notes:  ‘While 
China’s international engagement is often less 
directly  confrontational  than  Russia’s,  it 
nevertheless  has  an  insidious  effect  on  the 
development  and  functioning  of  democratic 
institutions    …    influence    campaign    is  
focused    around    two  major        goals    —  
expanding    the    country’s influence abroad, 

and  promoting  a  positive  image  of  China 
globally.  ...  It  tailors  its  approach  to  each 
individual  country,  taking  advantage  of 
institutional weaknesses,  and  surreptitiously 
embedding  itself  into  corrupt  political  and 
economic structures. The aggregate impact of 
these measures  is  the  further degradation of 
good governance,  transparency,  and  the  rule 
of law’. 
 
The report notes three specific  tools used by 
China for expanding antidemocratic influence 
in the region. 
 
First and foremost, surveillance tools including

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
‘Safe  City’  agreements,  cameras  for 
monitoring  public  spaces,  facial  and  licence‐
plate  recognition,  are  actively  promoted. 

According  to  the  report,  some  of  those  have 
been  introduced  in  four  EaP  countries  – 
Armenia,  Belarus,  Moldova  and  Ukraine,  as 

https://freedomhouse.org/report/nations-transit/2020/dropping-democratic-facade
https://freedomhouse.org/report/nations-transit/2020/dropping-democratic-facade


EaP Monthly Bulletin               #2, April 2020                                                                                                                     3 

well as in Russia,1 Central Asian states, Serbia 
and Bosnia and Herzegovina. 

 
Second,  influence  campaigns  in  the  media 
have  been  going  on,  including  promotion  of 
the  Chinese  Communist  Party’s  preferred 
narratives, suppression of critical viewpoints, 
as  well  as  management  of  content  delivery 
systems.  The  report  particularly  mentions 
misleading  op‐eds  published  in  several 
Central  and  Eastern  European  countries, 
pushing  a  pro‐China  narrative.  A  number  of 
EU  members  are  among  the  countries 
exposed  to  this  method  if  influence.  Third, 
China  has  been  increasing  influence  in  the 
region  by  ‘debt  diplomacy’,  providing 
infrastructurally  weak  countries  in  need  of 
cash with funds in a way resulting in political 
dependency.  This  is  the  case  of  Montenegro, 
North Macedonia, Kyrgyzstan and Tajikistan. 

 
Some implications: An Armenian outlook 
 
Fortunately,  Armenia  is  still  far  away  from 
‘Safe  City’,  introduction  of  facial  recognition 
systems,  or  another  kind  of  big  data 
authoritarianism.  The  ruling  coalition  still 
pays  attention  to  public  opinion  and  is  also 
keen  on  maintaining  a  positive  international 
image:  for  example,  the  Nations  in  Transit 
2020  report  states  that  ‘major 
transformations driven by public demands for 
better  governance  have  been  under  way  … 
earning  the  largest  two‐year  improvement 

ever  recorded  in  Nations  in  Transit’.   At  the 
same time, as a recent controversy regarding 
the  law  requiring  telecommunication 
companies to collect mobile phone users’ data 
in  order  to  prevent  the  spread  of  the  novel 
coronavirus  showed,  attempts  to  proceed 
with larger‐scale China‐style measures would 
come  at  the  cost  of  losing  the  civil  society’s 
vital support. 
 
Whereas the new Chinese embassy compound 
in Yerevan is going to be one of the largest in 
the world,  and  for a  few years China Aid has 
been  donating  ambulances,  buses  and  some 
other equipment, there have not been obvious 

                                                            
1  It  may  be  argued  that  in  Russia’s  case  political  preferences  and 
goals  of  Putin’s  regime  would  have  resulted  in  an  expansion  of 
electronic  surveillance  methods  even  irrespective  of  China’s 
interests. 

manifestations  of  political  influence.  ‘Debt 
diplomacy’  might  arguably  have  become 
relevant, as  for years China was perceived as 
the  only  likely  source  of  a  loan  for 
construction of a railway connecting Armenia 
with Iran, but that project did not seem viable 
even  before  the  pandemic‐related  global 
economic recession. 
 
Though Chinese influence campaigns have not 
yet  gained  much  significance  in  Armenia, 
when a plane carrying medical  supplies  from 
China arrived to Yerevan on 8 April, a massive 
mostly social media‐driven campaign focused 
on  a  few  boxes  donated  by  the  Chinese 
government, while most of the cargo had been 
paid  for  by  the  Armenian  government  and 
private  charities.  Pro‐China  narratives  have 
also  been  an  integral  component  of  an 
increasingly  aggressive  Russian  influence 
campaign,  which  will  be  covered 
subsequently in this article. 
 
Importantly,  it  also seems  that  in  the coming 
weeks or months a discussion about  the  role 
of China’s manipulation of vital information in 
the global spread of the coronavirus, including 
the  suppression  of  crucial  early  warnings 
coming  from  Taiwan,  could  be  inevitable. 
That,  in  turn,  should  trigger  a  global  Chinese 
propaganda  campaign  which  would  hardly 
leave Armenia out. 
 
The Russo‐Chinese accord 
 
While  the  Nations  in  Transit  2020  report 
focuses  on  China’s  antidemocratic  influence 
(also  mentioning  the  earlier  coverage  of 
Russia’s  aggressive  foreign  policy  aimed  at 
destabilising the transatlantic alliance and re‐
establishing what  Russia  considers  a  ‘sphere 
of  influence’),  other  information  about 
Russian  influence  campaigns  and  a 
convergence  between  China’s  and  Russia’s 
interests, is abundant. 
 
The Handbook  on  Countering  Russian  and 
Chinese Interference in Europe, published by 
the Prague‐based European Values Centre for 
Security  Policy  in  late  2019,  noted  cyber 
attacks      and      cyber     espionage,      media  
 

https://www.europeanvalues.net/vyzkum/handbook-on-countering-russian-and-chinese-interference-in-europe/


EaP Monthly Bulletin               #2, April 2020                                                                                                                     4 

disinformation, economic measures, as well as 
increased  special  services  activity  in  several 
EU  member  states  as  the  most  prominent 
threats  originating  from  Russia.  At  the  same 
time,  China  has  been  applying  political  and 
economic pressure in order to obtain support 
for  their  policies  vis‐à‐vis  Taiwan,  Tibet, 
territorial  disputes  in  the  South  China  Sea, 
etc.,  manipulating  the  Chinese  diaspora  for 
intelligence  reasons,  and  using  diplomatic 
cover  for  covert  operations.  China’s  interests 
in  Europe  are  also  complicated  by  their 
alignment with  Russia,  and  there  has  been  a 
major change in modus operandi as China has 
embraced  subversive  hostile  tactics 
resembling Russia’s methods. 

 
Analysis published in early April by the Polish 
Institute  of  International  Affairs, How  China 
and  Russia  Could  Join  Forces  against  the 
European  Union,  also  mentions  several 
influence  and  subversion  methods,  which 
have already been used to some extent. 

 
Particularly,  coordinated  information  and 
disinformation campaigns through traditional 
media  and  online  may  influence  EU 
populations  and  decision‐makers.  Such 
campaigns convey strong anti‐American, anti‐
NATO, and anti‐liberal messages, and amplify 
separatist,  anti‐EU,  and  anti‐integration 
attitudes.  Recent  examples  of  disinformation 
related  to  the  coronavirus  pandemic  are 
narratives used by both China and Russia that 
the  US  military  introduced  the  virus  to 
Wuhan, and that the EU failed to deal with the 
outbreak. 

 
Another  possibility  is  a  coordinated  attempt 
to  influence EU decision‐making  from within, 
combining  China’s  financial  resources  and 
Russian know‐how with a purpose to corrupt 
and  recruit European politicians and weaken 
EU countries and institutions. There may also 
be  attempts  to  persuade  decision‐makers  in 
the  member  states  and  at  the  EU  level  that 
cooperation  with  the  Eurasian  Economic 
Union  (EEU),  the  Shanghai  Cooperation 
Organisation, or other  institutions dominated 
by Russia or China would be more beneficial 
form  an  economic  point  of  view,  or  that 
Eurasian  security  arrangements  with  the 

participation  of  Russia  and  China  would  be 
more effective than NATO. 
 

Additionally,  the  PIIA  report warns  about  an 
ideological  agenda  based  on  such  themes  as 
‘win‐win  cooperation  based  on  national 
interests’,  ‘not  interfering  in  sovereign 
internal  issues  of  other  states’,  or  the 
promotion  of  conservative  or  traditional 
values  as  opposed  to Western  ‘hedonism’.  In 
fact, the use of such an agenda by Russia is not 
a new phenomenon, and it has been analysed 
in several studies. For example, the promotion 
of  Russia’s  image  of  a  Christian  conservative 
entity morally  superior  to  the  ‘nihilistic’  and 
‘decadent’ West was analysed in a 2016 study 
by  the  Budapest‐based  Political  Capital 
Institute,  The  Weaponization  of  Culture: 
Kremlin’s  Traditional  Agenda  and  the 
Export of Values to Central Europe. 
 

The  EUvsDisinfo  database  has  also  covered 
the  Russo‐Chinese  disinformation  campaign: 
Russian  state‐controlled  TV  Rossiya  1,  RT 
(Russia  Today)  and  the  news  agency  RIA 
Novosti  have  defended  Chinese  authorities 
against  criticism,  combining  disinformation 
with  pro‐Chinese  reporting.  The  broadcasts 
came  after  contacts  between  Moscow  and 
Beijing on the highest level, presenting Russia 
and China as victims of ‘unjust’ accusations. 
 

EaP countries and Russian influence 
 

The  issues  faced by  the EaP countries can be 
better  understood  in  a  common  European 
context.  However,  as  threats  for  the  EaP 
countries  are  considered,  Russian  influence 
keeps playing the main role. 
 

While  the  Freedom  House  report  does  not 
mention  Armenia,  Belarus,  Moldova  and 
Ukraine  among  the  countries  vulnerable  to 
China’s  ‘debt  diplomacy’,  Russia’s  similar 
influence on  these countries  is quite obvious. 
Denis  Cenusa’s  recent  article  in  the  New 
Eastern Europe  about Moscow’s  loan  offer  to 
Moldova  is  a  suitable  reminder  about  risks 
that  such  offers  may  entail.  The  memories 
about  Russia’s  attempt  to  use  a  $15  billion 
loan  as  one  of  tools  for  deterring  Ukraine 
from signing  the Association Agreement with 
the EU are  still  fresh,  and  so  are  the wounds 

https://www.pism.pl/file/d338dc4b-e2d8-4800-95a0-3f3059945fff
https://www.politicalcapital.hu/wp-content/uploads/PC_reactionary_values_CEE_20160727.pdf
https://euvsdisinfo.eu/covid-19-pro-kremlin-media-defend-beijing/
https://neweasterneurope.eu/2020/05/05/moldova-a-russian-credit-or-a-russian-roulette/


EaP Monthly Bulletin               #2, April 2020                                                                                                                     5 

caused  by  the  subsequent  Russian  military 
aggression. 
 
In  Armenia’s  case,  as  previously  noted, 
several  agreements  with  Russia  denoting  a 
‘strategic  partnership’  –  including  Gazprom’s 
ownership over the Armenian gas distribution 
network and monopoly on natural gas supply 
for 30 years, and Armenia’s EEU membership 
–  were  in  fact  not  agreements  but  diktats 
resulting,  particularly,  from  Armenia’s  debts 
to  Russia.  That  resulted  in  a  long‐term 
dependence  to  such  an  extent  that  currently, 
despite  the  international  gas  market 
tendencies,  Gazprom,  with  top‐level  support 
involving Russia’s Minister  of  Foreign Affairs 
Sergei Lavrov, is demanding another increase 
of the gas price. 
 
Considering  the  capacity  to  run  influence 
campaigns  in  this  region,  Russia  also 
definitely  outperforms  China  while  sharing 
some  of  its  capacities  in  case  of  mutual 
interest (similar to the case with the influence 
operations  in  the EU), although perhaps with 
some  reservations  as  Russia  considers  the 
region  its  ‘sphere  of  influence’.  Proxy 
networks  involving  political  parties,  NGOs, 
religious  institutions  and  other  civil  society 
organisations,  as  well  as  the  Russian  media, 
are strong influence tools. 
 
Over  years,  this  issue  has  been  covered  in 
numerous  studies;  published  materials 
perhaps amount to dozens of thousand pages. 
An analysis of a few recent examples might be 
useful  for  viewing  the  events  unfolding  in 
Armenia in a wider regional context. 
 
Andrei  Yeliseyeu’s  study  Sputnik  Belarus’s 
Propaganda and Disinformation outlines 12 
main  narratives  ‘aimed  at  smearing  Ukraine, 
the EU,  the USA and  the West  as  a whole,  as 
well as promoting the concept of  the Russian 
world’,  despite  formal  declarations  about  ‘a 
multipolar world where  each  country  has  its 
own  national  interests,  culture,  history, 
traditions’  (the  ‘multipolar  world  order’ 
narrative  itself  is  recurrent  in  Russian  and 
Chinese  propaganda  –  A.G.).  The  ‘Russian 
world’  concept  is  expressed  ‘both  in 
statements about the Belarusian people as an 
integral part of the Russian people, and in the 

representation  of  the  alliance with  Russia  as 
the  only  possible  option  for  the  successful 
development of Belarus’. Sputnik Belarus also 
depicts Ukraine as a failed, foreign‐controlled 
and  pro‐Nazi  state;  the  Baltic  States  are 
presented  as  larger Western  countries’  serfs; 
the  US,  the  so‐called  ‘Anglo‐Saxons’  and  the 
West  as  a whole  are  commonly presented as 
aggressors. 
 
Similar smearing of Ukraine was observed by 
the  experts  of  the  Yerevan‐based  Analytical 
Centre  on  Globalisation  and  Regional 
Cooperation,  who  have  been  monitoring 
Russian media and some of Armenian proxies. 
Noticeably,  the  coverage  of  the  Baltic  States, 
the  US  and  the  ‘Anglo‐Saxons’,  etc.  by  the 
Russian  proxies  in  Armenia  is  similar  to  the 
Sputnik Belarus’s narratives. 
 
Other parallels may be observed as well. 
 
In  one  recent  case,  the  Tbilisi‐based 
International  Society  for  Fair  Elections  and 
Democracy  exposed  an  inauthentic  news 
agency,  News‐Front  Georgia,  which  was 
ultimately  removed  from  Facebook.  News‐
Front  Georgia  was  a  Russian  propaganda 
platform and used methods similar to those of 
Sputnik Georgia. News‐Front Georgia used  to 
be  edited  by  Shota  Apkhaidze,  a  Moscow 
resident with  links  to  the Eurasian Institute 
–  one  of  the  most  important  umbrella 
organisations  among  pro‐Russian  NGOs  in 
Georgia. 
 
Ekho  Kavkaza  also  noted  News‐Front 
Georgia’s  links with  the head of  the Eurasian 
Institute,  Gulbaat  Rtskhiladze,  and 
mentioned  that  one  of  the  News‐Front 
Georgia’s  latest publications smeared  the US‐
sponsored Centre  for  Public Health Research 
located near Tbilisi, presenting it as a ‘testing 
ground’  for  ‘dangerous’  Remdesivir  –  an 
antiviral  medicine  developed  by  Gilead 
Sciences,  tested  as  a  specific  treatment  for 
COVID‐19  and  authorised  for  emergency  use 
in  the  US.  Ekho  Kavkaza  noted  that  Russian 
President  Vladimir  Putin  had  spoken  about 
the  Centre  for  Public  Health  Research  and, 
essentially,  directed  the  campaign  against  it. 
Russian  media  and  high‐level  officials  have 
alleged that the COVID‐19 outbreak spread to 

https://www.cacianalyst.org/publications/analytical-articles/item/13263-armenia-and-the-iran-deal.html
https://isans.org/wp-content/uploads/2020/04/sputnik-belarus-propaganda-and-disinformation-eng.pdf
https://drive.google.com/file/d/1NXCP-xfWt-nykceuXrLCIXPgJ4-PsqtY/view
http://www.isfed.ge/eng/sotsialuri-mediis-monitoringi/saqartveloshi-politikuri-polarizatsiis-khelshemtskobi-rusuli-sainformatsio-operatsia-feisbuqze-da-masshi-chartuli-araavtenturi-angarishebi
http://www.cacianalyst.org/publications/field-reports/item/13243-rujssia-enchances-soft-power-georgia-local-ngos.html
https://www.ekhokavkaza.com/a/30587800.html
https://jamestown.org/program/russia-dusts-off-conspiracy-theories-about-georgias-lugar-center-laboratory-in-midst-of-covid-19-crisis/


EaP Monthly Bulletin               #2, April 2020                                                                                                                     6 

Russia  from  there.  Remarkably,  although  the 
centre was  opened  in  2011,  Russian  officials 
also  attempted  to  blame  it  for  the  African 
swine  fever  outbreak  which  had  begun  in 
2007 ‘from the territory of Georgia’. 
 
The  Russian  media  and  Armenian  proxies 
have  similarly  been  vilifying  the  US‐
sponsored biological  research  laboratories  in 
Armenia.2 As  soon  as  the  laboratories, which 
only employ Armenian staff, opened  in 2016, 
several  Armenian  organisations,  as  well  as 
EADaily, Regnum and other Russian websites, 
alleged  that  biological  weapon‐related 
experiments  could  be  performed  there.  Like 
in  the  Georgian  case,  the  issue  became  a 
recurrent propaganda topic. 
 
Recently,  the  allegations  about  the 
laboratories  became  a  part  of  a  coronavirus‐
related  disinformation  campaign.  EADaily 
published  a  sequence  of  interviews  with 
Grigor  Grigoryan,  who  in  2011 managed  the 
State Food Safety Agency of Armenia for three 
months,  presenting  him  as  an  ‘international 
expert on zoonotic diseases’. He claimed that 
the COVID‐19 could not appear as a result of a 
spontaneous  genetic  recombination  and  that 
it  is  a  biological  warfare  agent  originating 
from  the  US,  so  he  hoped  that  the  Russians, 
Chinese,  Indians,  or  Iranians would  prove  it; 
that hazardous activities of the US‐sponsored 
labs in Armenia are targeting Russia and Iran, 
etc. 
 
Moskovsky  komsomolets  alleged  that  the 
laboratories could be the source of the COVID‐
19  infection  in  Armenia,  also  hinting  about 
biological  weapon  research:  ‘like  the 
Guantanamo  jail,  the  laboratories  may  be 
involved  in activities which are  illegal on  the 
US  territory’. Then, a method widely used by 
the  radical  opponents  of  the  incumbent 
Armenian  government  –  republishing 
speculations and unsubstantiated information 
by different sources, and then presenting it as 
‘public  opinion’  –  was  employed  again.  A 
marginal radical organisation led by a former 
deputy minister  for  youth  and  sports  affairs, 
Khachik Asryan – a bizarre person who during  
 

                                                            
2 The passage about the Armenian biological laboratories is partially 
based on a text submitted to the Eurasia Daily Monitor. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Photo source: Ilur.am 
 
his  governmental  tenure  in  2007‐2018  used 
to do Nazi salute at rallies, used that article as  
a  reference point  for  a  statement demanding 
closure  of  the  laboratories.  In  turn,  EADaily, 
Zavtra.ru  and  a  number  of  other  Russian 
outlets  referred  to  it  as  if  the  Armenian 
society  at  large  turned  against  the 
laboratories.  Disinformation  originating  from 
Russia was also republished by a number of 
Armenian  websites,  mostly  those  related  to 
ex‐president  Robert  Kocharyan,  Mikayel 
Minasyan  (the  son‐in‐law  of  another  former 
president,  Serzh  Sargsyan),  as  well  as  other 
parts  of  a  network  specialising  in 
disinformation and influence operations. 
 
Russian conspirological publications have also 
been aggressively promoted for the Armenian 
audience  via  social  media.  An  Armenian‐
language Facebook page created on 28 April, 
No to Virus‐Producing American Laboratories, 
has  been  actively  advertised  too.  In  addition 
to  repeating Russian  narratives  (e.g.  that  the 
laboratories are a cover for a biological attack 
on Russia and Iran), as well as claims that the 
alliance with Russia is the only possible  option 
 
 

https://rg.ru/2018/10/04/v-minoborony-sviazali-vspyshki-achs-s-ispytaniiami-ssha-biooruzhiia-v-gruzii.html
https://uic.am/3376
https://eadaily.com/ru/news/2020/03/24/tretya-mirovaya-voyna-uzhe-nachalas-i-ee-oruzhie-biologicheskoe-intervyu
https://eadaily.com/ru/news/2020/03/25/sistema-biologicheskoy-bezopasnosti-armenii-pod-upravleniem-ssha-intervyu
https://www.mk.ru/politics/2020/04/08/sozdannuyu-na-dengi-pentagona-armyanskuyu-laboratoriyu-nazvali-istochnikom-zarazheniya-koronavirusom.html
https://www.opendemocracy.net/en/odr/armenia-first-behind-the-rise-of-armenias-alt-right-scene/
http://www.ilur.am/news/view/8587.html
https://media.am/digest-fake-and-manipulative-news-from-the-region-about-armenia/
https://www.opendemocracy.net/en/odr/armenia-first-behind-the-rise-of-armenias-alt-right-scene/
https://www.facebook.com/%D5%88%D5%B9-%D4%B1%D5%B4%D5%A5%D6%80%D5%AB%D5%AF%D5%B5%D5%A1%D5%B6-%D5%8E%D5%AB%D6%80%D5%B8%D6%82%D5%BD%D5%A1%D5%AE%D5%AB%D5%B6-%D4%BC%D5%A1%D5%A2%D5%B8%D6%80%D5%A1%D5%BF%D5%B8%D6%80%D5%AB%D5%A1%D5%B6%D5%A5%D6%80%D5%AB%D5%B6-100763384963659


EaP Monthly Bulletin               #2, April 2020                                                                                                                     7 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Cover of the No to Virus‐Producing American Laboratories page 
 

not  just  for  successful  development,  but  also    
for  physical  survival  of  the  Armenians,  the 
page has been promoting Chinese and Iranian 
anti‐American statements. 
 

There  are  also  many  other  false  narratives 
and  conspiracy  theories,  often  originating 
from Russia, in the Armenian media and social 
networks:  about  the  potential  dangers  of  the 
5G  telecommunication  technology;  that  Bill 
Gates  sponsored  a  defective  polio  vaccine 
which  allegedly  got  over  400,000  children  in 
India  paralysed;  that  Gates  has  planned  for 
60,000  people  in  Armenia  to  die  from  the 
COVID‐19  infection;  that  Armenian  health 
authorities  bribe  the  relatives  of  deceased 
persons,  so  they  would  accept  falsified 
statements about the causes of death, etc. 
 

Concluding thoughts 
 

The  Freedom  House  report  quoted  in  this 
article  also  mentions  Armenia  among  the 
countries  where  ‘far‐right,  violent  extremist 
groups  have  also  been  making  their  voices 
heard … they have demonstrated a new  level 
of   cross‐border   cooperation   and   enjoyed  
 
 
 
 
 

increasing  support  from  American  and 
Western  European  counterparts’.  However, 
not only the mentioned comparisons between 
propaganda  narratives,  but  also  the  wider 
spectrum of rhetoric they use, as well as the 
nature  of  their  Western  connections 
strongly  suggest  that  Russia  is  the  principal 
source  of  inspiration  and  support  for  such 
groups. 
 
Besides,  as  noted  before,  while  such  groups 
distort  the  meaning  of  civic  activism  by 
connecting it with pro‐authoritarian, sexist or 
otherwise anti‐liberal movements, the growth 
of  their  capacity  to  influence  public  opinion 
with  conspiracy  theories  and  intolerance 
contributes  to  a  tense  public  mood  and 
expectations of violence. The intensity of their 
activities  in  Armenia  in  recent  few  weeks, 
including  verbal  provocations  and  apparent 
attempts  to  provoke  physical  violence, 
suggests that their direct actions may even get 
violent. 
 
Seemingly,  the  extremist  groups’  connection 
with  the  ongoing  antidemocratic  influence 
operations will become even more menacing. 
Yet,  it  seems  that Armenian  law enforcement 
agencies  are  not  even  willing  to  gather 
sufficient  information  about  their  network, 
perhaps  because  of  the  obvious  Russian 
connection.  The  government’s  failure  to 
reform  the  law  enforcement  agencies  in  the 
period  immediately  following  the  2018 
‘Velvet Revolution’ has further aggravated the 
problem. Hopefully,  studies  on  related  topics 
may  contribute  to  awareness  about  the 
existing threats. 
 
 
 
 
 
 

The EaP Monthly Bulletin is published by the Centre for Policy Studies, a Yerevan‐based think tank.
 

https://centreforpolicystudies.org 
 
 
 
 
 
 

 

Armen Grigoryan is vice president of the Centre for Policy Studies and a Eurasia Democratic Security 
Network fellow 

https://media.am/famous-armenian-it-figure-spreads-conspiracy-theories/
https://freedomhouse.org/report/nations-transit/2020/dropping-democratic-facade
http://edsn.css.ge/?p=1008
https://www.opendemocracy.net/en/odr/armenia-first-behind-the-rise-of-armenias-alt-right-scene/
https://www.opendemocracy.net/en/odr/armenia-first-behind-the-rise-of-armenias-alt-right-scene/
https://centreforpolicystudies.org/

